2013. szeptember 1., vasárnap

Érkezés és a nulladik hét

Nos itt volnánk, megérkeztem Mannheimba ahol a következő (remélhetőleg) négy hónapot el fogom tölteni. A blogot hetente tervezem vezetni, esetenként gyakrabban és igyekszem képekkel megtömni, bár olykor lehet, hogy ezek kicsit késnek, ahogy az időm engedni fogja.
Az első héten megírnám a legfontosabbakat
Mannheimról, egyelőre csak így, ömlesztve, aztán ezek majd külön oldalt kapnak, a blogba csak az élméyek kerülnek majd :)

Szállás

A szállás témát ugye mint sokan tudjátok eléggé megszívtam, úgyhogy ez még mindig egy levegőben lógó kérdés, ráadásul én még szerencsésnek mondhatom magam, van, akinek még szeptember végéig sincs szállása. Őrület, hogy mi megy itt Németországban e téren, és egyszerűen nem vagyok képes megérteni, hogy az egyetem miért nem segít a külföldi diákoknak, én kis híján emiatt nem is jöttem ki. Addig is folyamatosan böngészem a hirdetéseket, de elég reménytelen a helyzet, ami van hirdetés az drága (350 Euró per hó környéke) és rohadt messze van az egyetemtől, 30 perc villamossal. Na ne... Többen javasolták, hogy várjak Októberig, addigra talán csillapodik kicsit a szitu. Meg azt se felejtsük, hogy van egy Couchsurf lehetőségem is, pár hétig az is jó lehet :) Az biztos, hogy a jelenlegi helyemen Október 1.-ig maradhatok, meg még persze simán az is lehet, hogy az ukrán lány megkapja azt a nyavalyás vízumot.

Közlekedés

Mannheim közlekedéséről nemigen lehet önmagában beszélni, inkább az egész környékéről. Ezt hívják Metropolregion-Rhein-Neckar-nak, a Rajna és a Neckar folyó után, lényegében ez választja el Mannheimot
Ludwigshafentől és a többi résztől. 10 villamosvonal van itt, amikből egyesek a környékbeli kisvárosokba is elmennek, pl. Heidelbergbe vagy Bad Dürkheimba, szóval némelyikük már-már afféle HÉV-ként is üzemel. Persze Mannheimban találkozik majdnem az összes vonal így a városon belüli közlekedés viszonylag gyors, bár arra vigyázni kell, hogy mindegyik villamos csúcsidőben is 10 percenként jár. Persze buszok is vannak, azok 20 percenként várhatóak. Diákként érdemes megvenni a Semesterticket-et, amit az itteni diákodra nyomnak rá, és azzal kb. az egész régiót beutazhatod, nem csak
Mannheimot fél évig 148 Euróért. Nem olcsó, de mindenképpen megéri.
Az viszont nagyon bosszantó, hogy jó németesen minden a végletekig le van szabályozva, olykor már túlzásba is esnek szerintem. Amikor gyalogosként közlekedek, kb. 5 percbe telik, mire átjutok az úton, mert általában két menetben lehet átmenni (először csak az út közepéig, és persze nem mindig vannak a lámpák szinkronban), illetve a forgalom is mindig egy irányba megy csak egyszerre
(tehát külön van időpont arra, hogy kanyarodj egy kereszteződésnél). Ja, és itt nincs zebra, csak az átkelőhely két széle van csíkokkal felfestve
(kb. 5 percig kerestem a gyalogos-átkelőhelyet, mire rájöttem, hogy itt ezt így jelölik), illetve a gyalogos zöld itt nem villog, egyből pirosra vált. Mondanom sem kell hányszor kaptam gutaütést átkelés közben, mire ezt észrevettem :)

Város

Mannheim szíve a Quadrate, elsősorban itt járkáltam az első héten. Érdekes, hogy nem utcák vannak, hanem blokkok, mint egy sakktáblán, így az egyes tömböknek van nevük, mint pl. A2. És ez egyben a cím is, teljesen érvényes cím, ha valaki a H5 2-3-ban lakik. A rendszeres hétfő esti összejövetelek is csak egyszerűen az L3-ban vannak (igaz itt a bárt is így hívják). Sok a bolt, rengeteg a diszkont áruház (Aldi, Lidl, Penny és még több nálunk kevésbé ismert), de van néhány rendes is, illetve eszméletlen mennyiségű bank zsúfolódik középen, kb. utcánként van egy. A város központi tere a Paradeplatz, itt találkozik vagy 7 villamosvonal (olykor elég hektikus a közlekedés emiatt), illetve kicsit följebb a Marktplatz, ahol a piac van kétnaponta.

Mannheim belső része

Egyetem

Ami rögtön feltűnik az embernek, hogy nem akármilyen az épület, ez kérem Versailles után a legnagyobb barokk kastély, de fontos kiemelnem, hogy egyel több ablaka van :) És igen, itt fogunk tanulni, nem hiába az egyetem marketingszövege "Study like royalty". Ezt aláírom, nem hiszem máshol egy barokk kastélyban tanulhatnék :)

A kastély, ahol tanulni fogok


Persze nem csak a kastélyból áll az egyetem, sok óra a környező épületekben van, a helyzet kicsit hasonló mint odahaza, elkerített Campus nincs, olykor át kell menni pár úton, hogy eljuss a megfelelő épületbe.
Ami az első napokon rögtön feltűnt, az a rengeteg diák. De tényleg, eszméletlen mennyiségű fiatal van itt, az első bulin is alig fértünk el. Mint később kiderült, nem véletlen a dolog, 12 ezren tanulnak az egyetemen, azaz kétszer annyian, mint odahaza.
Illetve nem tudtam nem észrevenni, hogy lényegesen több a lány, mint a fiú, okleveles nőcsábászok előnyben ;)
Az első napok a regisztrációval teltek, persze nekem ez se ment zökkenőmentesen. Mindenki más 2-3 óra alatt lezavarta a dolgot, nekem ehhez két nap kellett. Ebbe mondjuk beletartozik, hogy elő kellett kerítsék a Learning Agreementemet (persze mindenkinek még aznap visszaküldték e-mailben, amikor elküldte, csak az enyémet tüntették el), illetve amikor az ecUM kártyámat akartam megcsináltatni (ez az itteni diákigazolvány, sok egyetemi dolog ezzel megy) a beiratkozásom után kb. két-három órával, közölték, hogy az adataim még nem töltődtek át a rendszerbe a beiratkozásom óta (ami akkor már 2-3 órával ezelőtt volt), jöjjek később...

Órarend

Na ez is megér egy misét. Elképesztő mennyire össze-vissza van itt minden, sosem gondoltam volna, hogy visszasírom még egyszer az otthoni Neptun rendszert. Ott felvetted az óráidat, órarend összeállt és pont. Ha nem fértél be, akkor így jártál, nem voltál elég gyors. Ám itt ez nem így megy, olykor előre kell regisztrálni a tanárnál, majd az óra előtt egy nappal küldik a mailt, hogy okés, mehetsz. A kiválasztás meg persze legtöbbször véletlenszerű, ha nem volt szerencséd, akkor tervezheted újra az óráidat, módosítsd az LA-t, vagy menj sírni a tanárhoz, hátha mégis mehetsz. Szerencsére nekem nem kellett egyik kiszemelt kurzusomra sem e-mailt küldenem, csak a rendszerben, azaz a studentportálon kellett regisztrálnom pár kurzusra, és várnom, elfogadják-e. A portál órarend funkciója kissé egyedi ugyanis azt te állítod össze, hogy milyen órákat mutasson, azaz olyan kurzust teszel bele, amilyet akarsz, persze attól még lehet, hogy nem tudsz rá járni, de beleteheted. Nem értem a logikát, de biztos bennem van a hiba...
Olykor blokkosított szemináriumok vannak a tárgyakból (tehát 2 vagy 3 óra egymás után), és itt is van olyan, hogy csak két hetente van óra, sőt olykor még annál is ritkábban. Illetve az én esetemben majdnem az összes kurzusom a 2. héten kezdődik csak, első hetemen kőkemény 1 előadásom lesz. Végül is annál kevesebb az anyag...

Szabadidős programok

Az első héten csak egy Orientation session volt csütörtökön és pénteken, illetve egy Campus tour, hivatalosan más program nem volt, így kénytelenek voltunk magunknak vadászni vagy kitalálni a programokat. Mondjuk nem értem mi ebben a Welcome Week, ha csak csütörtökön van program, miért kellett már hétfőn itt lenni. Így jutottunk el az Erstsemesterparty-ra (kváziaz itteni Gólyabál), illetve az elsősök kocsmatúrájára. Találkoztam pár érdekes arccal ott, de azért érződött, hogy ez inkább a német diákoknak lett kitalálva. Természetesen itt is rengetegen voltunk, így miután a második kocsmába konkrétan alig fértünk be, ha WC-re akartam volna menni, nem tudtam volna, mert elállták az utat az emberek... Na ekkor léceltem le én.
Kedden tettünk egy kissebb sétát is Mannheimban, többek közt elmentünk a város egyik látványosságához, a Wasserturmhoz (víztorony). A torony körül pedig egy nagyon szép kis park van.

Wasserturm
Szökőkút a parkban
Tó a parkban

Csütörtökön volt az Erstsemesterparty a Schneckenhof-on, ez a kastély egyik belső udvarát jelenti, szinte minden héten rendeznek itt bulit. Fénykép sajnos nem készült, mivel elég sötét volt, de csak sok embert látnátok egy helyen.
Szombaton elkeveredtem egy házibuliba ismét németek közé (előre mondjuk ezt nem tudtam), de legalább kicsit gyakoroltam a németet, egész jól meg tudom értetni magam, csak a témák voltak korlátozottak. Vasárnapból lazy day lett, nem történt semmi, sajnos még annyira nem ismerem a többieket, remélem ez azért még változik.

Egyelőre ennyi nagy vonalakban, ígérem ennél hosszabb poszt nem lesz, maximum csak amikor a nagy összefoglalómat hozom nyilvánosságra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése